leifsjoqvist

2011-03-03
01:51:30

Den store
Under 70-talet när jag började att läsa romaner
på allvar stötte jag ganska omgående på Sjö-
wall/Wahlöö och deras dekalog om Martin Beck
och hans vänner. Den ursprungliga romansviten
har ju blivit sorgligt våldtagen av en massa skit-
dåliga filmatiseringar vilka tagit bort all essens
från den ursprungliga tanken.

Den första boken om 87:e........

I vilket fall när jag då läste att författarna var
inspirerade av Ed McBain föll det sig naturligt
att läsa även honom. Det har blivit 55 volymer
om 87:e distriktet i Isola(en fiktiv stad som är
New York). Under åren har Steve Carella,Kling,
Meyer Meyer och de andra blivit närmast verk-
liga och deras existentiella problem en del av
mitt eget liv. Under 70-85 skrev McBain debäs-
ta böckerna. Då hade han skrivit in sig och kunde
fördjupa. De sista tjugo årens böcker kändes som
rutin även om de var mycket läsvärda. Tyvärr är
den sista boken Da Capo en av de svagaste och
jag hade hoppats på en större final.


och den sista.

Ed McBain dog 2005.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: