leifsjoqvist

2011-03-05
01:21:15

Författare i baksätet
Idag var Göran Lundin gäst i Studio Ett i P1. Han
har skrivit en av de bästa böcker jag läst nämn-
legen Den svarte generalen. Det är en historisk
roman om upproren på Haiti i början på 1800-
talet och i synnerhet om dess ledare Touissaint
Louverture. Han tar fasta på den franska revo-
lutionens dekret om alla människor lika värde.
Problemet uppstår när den franska kolonialmakt-
en utmanas av sin egen tanke. Det är en fantas-
tisk roman.


Jag läste också Busschauffören som försvann
vilken var ögongodis för en ung revolutionär
som hellre läste deckare än tunga avhandling-
ar.

Förbanna inte mörkret kommer jag ihåg därför att
vi vid den tiden diskuterade hur mycket bidrag före-
tag kunde få för att flytta ut på landsbygden. Jag
minns den delen. Jag kommer dock inte ihåg vad
som hände när romanen byter spår och förflyttar
sig till Afrika.

Guldmakarens hemlighet och Döden på Norrbyskär
står bägge i bohkyllan och jag har läst dem. Men
de gav inga minnen. Inte ett enda. Det är lite märk-
ligt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: