leifsjoqvist

2011-03-07
14:25:11

Idag var jag intelektell
Jag har genom åren alltid sett fram emot Peter
Greeaways filmer.  Tecknarens kontrakt, Arkitek-
tens mage, Kocken,Tjuven,hans fru och hennes
älskare,The Pillow Book, Dränkta i nummerord-
ning
är alla filmer som givit stora upplevelser.

Idag satte jag på Prospero´s books och direkt
känner man igen formspråket. Bilderna och
musiken igenkänns och jag förväntar mig en
lika stor film som de tidigare nämnda.

Det håller i femton minuter, sedan somnar jag.
Det beror inte bara på fysisk trötthet. Detta var
inte bra. Likt de flesta Shakespearefilmatisering-
ar är Greenaway för trogen den store. Han vågar
inte störa den stora förlagan och det blir outhärd-
ligt tråkigt. Det hjälper inte att man överfalls av
fantastiska bilder och scener. Det håller inte ihop.

Sova.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: