leifsjoqvist

2011-05-11
23:05:02

Är det en skyldighet att rösta?
Carin Jämtin är i Göteborg och deltar i
slutspurten i extravalet. Hon sa idag att
"det är din förbannade skyldighet att
rösta".
Skyldighet eller rättighet?

Politiker världen över verkar oroas över
att valdeltagandet är lågt i deras val. Få
ställer frågan om valens legitimitet. Även
det gamla öst hade val. Kommunistpartiet
fick ofta 99,8% av rösterna och det enda
intressanta med de valen var vilka de 0,2%
var.

Politiker i alla partier är sprungna ur samma
klass och alltfler känner sig alienerade att rös-
ta då de inte känner att det berör dem. Det är
vad som borde oroa mest. Ju fler som känner
ett utanförskap och skiter i att rösta ju fler är
potentiella fiender till staten.

Jag känner själv tveksamhet till att rösta då
jag finer de befintliga partierna alltför lika.
Moderaterna är mer sossar än sossarna själva
och Miljöpartiet har ingen klassmedvetenhet
utan bara en idealistisk syn på jorden och dess
konflikter. V-partiet är ett tillhåll för en filan-
tropisk medelklass som vill hjälpa de utsatta
och få cred för detta. Jag tänker på hur Mia
Farrow vill hjälpa den kriminella Tim Roth i
en av Allens filmer och blir bestört när den
kriminelle Roth inte ändrar hela sitt jag in-
för hennes monumentala godhet. Det enda
som egentligen skulle få mig att rösta är att
motarbeta Sverigedemokraterna som är att
jämföra med nazisterna i Tyskland 1928. Det
tog Hitler och hans gäng 5 år att gå från 5%
1928 till 33% 1933. Det skulle kunna ske med
Jimmie och hans gäng också här.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: