2011-10-09
14:57:03
Mångkultur som analysverktyg
När man använder etniskt ursprung som förklaring till
exmepelvis bilbränder borde mna vara svaret skyldig.
Jag vet inte vilka som brände bilar i Backa men jag vet
hur den kulturella kartan ser ut.
Här finns människor från Chile vilka flydde landet 1973
då där genomfördes en fascistisk kupp understödd av
USA. Chile var av europeisk standard och med kultu-
rella storheter som Pablo Neruda och Victor Jara.
Här finns människor från Irak som har en långt längre
poetisk och filosofisk tradition än Sverige.
Här finns folk från Somalia som under århundrade bli-
vit indoktrinerade av arabisk och sedan europeisk kolo-
nialism. Här var en revolution 1970 som försökte att in-
föra ett nytt skriftspråk.
Här finns postjugoslaver som har flera kända kulturper-
sonligheter historikst än Sverige och har haft ett geogra-
fiskt läge i mitten av det kulturella Europa.
Här finns östeuropeer.
Här finns från Vietnam, Kina eller Afghanistan.
Var finns det gemensamma i denna kulturella mångfald?
Var finns den kulturella kod som säger att de tillsammans
skall bränna bilar, säga hora eller begå brott?
Är alla andra kulturer sämre än den svenska?
Vari den svenska kulturen finns det goda som gör oss
så mycket bättre? I den stora floran av proletärlitteratur
från 1900-talet?
Om man däremot använder klass som verktyg blir det gen
ast lättare. Alla som bränner bilar tillhör underklass?
Då kan man ställa frågan om varför och också hoppas på
att få relevanta svar.
exmepelvis bilbränder borde mna vara svaret skyldig.
Jag vet inte vilka som brände bilar i Backa men jag vet
hur den kulturella kartan ser ut.
Här finns människor från Chile vilka flydde landet 1973
då där genomfördes en fascistisk kupp understödd av
USA. Chile var av europeisk standard och med kultu-
rella storheter som Pablo Neruda och Victor Jara.
Här finns människor från Irak som har en långt längre
poetisk och filosofisk tradition än Sverige.
Här finns folk från Somalia som under århundrade bli-
vit indoktrinerade av arabisk och sedan europeisk kolo-
nialism. Här var en revolution 1970 som försökte att in-
föra ett nytt skriftspråk.
Här finns postjugoslaver som har flera kända kulturper-
sonligheter historikst än Sverige och har haft ett geogra-
fiskt läge i mitten av det kulturella Europa.
Här finns östeuropeer.
Här finns från Vietnam, Kina eller Afghanistan.
Var finns det gemensamma i denna kulturella mångfald?
Var finns den kulturella kod som säger att de tillsammans
skall bränna bilar, säga hora eller begå brott?
Är alla andra kulturer sämre än den svenska?
Vari den svenska kulturen finns det goda som gör oss
så mycket bättre? I den stora floran av proletärlitteratur
från 1900-talet?
Om man däremot använder klass som verktyg blir det gen
ast lättare. Alla som bränner bilar tillhör underklass?
Då kan man ställa frågan om varför och också hoppas på
att få relevanta svar.
Kommentera inlägget här: