2012-04-06
15:10:01
religion och död
Vad skall man lyssna på när man vaknar upp sent på
Långfredagen efter en natt på stan?
Självklart faller valet på Teologiska rummet.
Jag är alltid förundrad över när religiösa intellektuella
diskuterar sin religion. Det handlar om urkunderna och
hur man skall tolka dessa. Det handlar om Gud, som ing-
en sett eller kan bevis hans existens, och om vad han
tycker eller har tyckt. Ingen kan säga att den kristne gud-
en är mer existerande än en träbit för animister eller för
den delen Robert Lind i Kramfors.
Religion är intellektuell autism.
När fyra personer diskuterat mannen på korset i 45 minut-
er kan man koka ner religionens grunder i tre viktiga bestånds-
delar:
1. Människan är rädd för att dö och religionen ger tröst åt denna
ångest som döden för med sig
2.Religion ger tröst åt alla dess idag och historiskt som lever under
sämre eller vidriga förhållanden, där fattigdom och våld(krig), är
en vardag. Tro om ett bättre liv efter detta blir då en livlina till att
överhuvudtaget överleva.
3.I förhållande till förra punkten använder makten religionen till att
hålla kvar de fattiga och undertryckta i sitt underläge.
Långfredagen efter en natt på stan?
Självklart faller valet på Teologiska rummet.
Jag är alltid förundrad över när religiösa intellektuella
diskuterar sin religion. Det handlar om urkunderna och
hur man skall tolka dessa. Det handlar om Gud, som ing-
en sett eller kan bevis hans existens, och om vad han
tycker eller har tyckt. Ingen kan säga att den kristne gud-
en är mer existerande än en träbit för animister eller för
den delen Robert Lind i Kramfors.
Religion är intellektuell autism.
När fyra personer diskuterat mannen på korset i 45 minut-
er kan man koka ner religionens grunder i tre viktiga bestånds-
delar:
1. Människan är rädd för att dö och religionen ger tröst åt denna
ångest som döden för med sig
2.Religion ger tröst åt alla dess idag och historiskt som lever under
sämre eller vidriga förhållanden, där fattigdom och våld(krig), är
en vardag. Tro om ett bättre liv efter detta blir då en livlina till att
överhuvudtaget överleva.
3.I förhållande till förra punkten använder makten religionen till att
hålla kvar de fattiga och undertryckta i sitt underläge.
Kommentera inlägget här: