leifsjoqvist

2012-08-23
13:38:32

det privata och rasismen
Jag växte upp vid Redbergsplatsen och jag minns mitt
första möte med invandrare. De var två jugoslaviska
bröder som flyttade in på Hökegaten. Vi kallade dem
degosar och tyckte illa om dem.
Nästa möte var med romer. De kom till parkeringsplat-
sen i Skatås. De ställde upp sina husvagnar där och
jag minns den ilska de födde bland dem som åkte dit
för att träna. De sades att de pissade överallt, att de
slängde sopor överallt och att de snodde ur de tomma
bilarna. Om det var sant vet jag inte men det var en eta-
blerad sanning bland de jag omgavs av.
Så i börjab på 70-talet flyttade det in en svart man på går-
den. Alla pratade om honom. Ingen pratade med honom.
Han bodde inte där länge.
På högstadiet hade vi en tjej från Jugoslavien och hon var
rom. Vår biologilärare, som kallades Chico, fick en gång ett
spel på henne och orden han yttrade sitter brända i mitt min-
ne:Sluta upp med dom där jävla degosfasonerna!
När jag sedan blev organiserad vänster träffade man ju och
läste om folk från hela världen. Jag träffade folk från Eritrea,
Nigeria, Chile, Uruguay, Filippinerna och många andra länder.
De var här som flyktingar och sökte skydd. De hade kämpat
mot orättvisa och tänkte ungefär som jag.
Så flyttade jag till Backa. under de fösta åren levde jag utanför
Backa Röd och hörde allt om förfallet, kriminaliteten och farlig-
heten i Backa Röd vilket i folkmun gick under namnet lilla Pack-
istan.
Nu har jag bott i Backa Röd i tio år och visst var det fördomar
som omgav Backa Röd. Området är lugnt även om det för någ-
ra år sedan brann bilar och polis och brandkår attackerades.
Jag kan inte för mitt liv se att Sverige skulle bli en bättre plats
om man utvisade halva Backa Röds invånare. Genom fotboll-
en har jag god kontakt med många. Det är inte rasen( det finns
bara en art och det är homo sapiens sapiens, ras är ingen grund
för att kategorisera människan)som gör det, inte ens det kultu-
rella bagaget, det är utanförskap som skapar människor som
gör destruktiva handlingar.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: