leifsjoqvist

2012-08-13
12:52:52

Film
De senaste veckorna har jag sett en del film. Ingen har varit
så att jorden skälvt men flera klart sevärd. Hugo Cabret är
Martin Scorseses hyllning till filmen som sådan. Det är en
hyllning till drömmar och möjligheter. Det är en saga med
en dyster klangbotten men där vi ändå får hopp om att äv-
en den mest sorgliga av tider kan vändas i sin motsats.
 
War horse av Spielberg är en modern Lassiefilm. Den är
som alltid när det gäller Speilberg välgjord och massor är
de sekvenser då jag får ta fram pappret och torka tårar.
Det är snyftigt men det är också massor av berättelser som
handlar om liv och död. Så sällan som jag gråter var detta
ett litet reningsbad.
Tomas Alfredssons Tinker,Tailor Soldier Spy är en riktigt bra
film. Smiley, i skepnad av Oldman, är precis så som jag tänkt
mig honom när jag läst le Carre. Filmen är grå bokstavligen
och det skänker en autencitet som amerikanska förlagor ald-
rig kommer i närheten av. Det är en spionvärldens vardag som
skildras och där det är så lätt att gå vilse. Alfredsson har också
skaffat sig ett galleri av goda skådespelare som lyfter filmen till
högsta nivå.
 
Straw dogs gör mig bara förbannad. varför göra en remake av Sam
Peckinpah brutala film från 1971. I originalet kommer Dustin Hoffman
som matematiker till den engelska landsbygden med sin fru. De skall
rusta upp hennes föräldrahem. Det hela blir till ett inferno där stad
ställs mot land, där en fredlig man måste ta till vapen för sitt liv, där
hämnden blir en sjuk handling, där man måste ta ställning för att öv-
erleva. Den amerikanska versionen är ett försök att lägga samma his
toria i amerikanska södern och allt faller platt. Istället för en matemati-
ker får vi en historiker som skall skildra kriget i Stalingraad och värst
av allt ett våldsamt överspel av James Woods.
Anonym av Emmerich är ett pekoral. Shakespeare skrev inte sina verk
utan de skrevs av en ädel adelsman. Det är Godzilla i en glasbutik.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: