leifsjoqvist

2012-08-10
01:03:52

Hur skall man leva ? 2
När jag ser Kevin Tomlinson kommer jag att tänka
på Åke Mokvists två böcker om De ovanliga. Mok-
vist poträtterar massor av människor som av en el-
ler annan anledning inte kunnat anpassa sig till sam-
hället. De lever för sig själva och oftast nära naturen.
Det är underbara historier, många lyckliga men ock-
så många tragiska.
I Tomlinsons film framstår det mesta som gott i det
alternativa livet, men ibland kommer skuggor fram.
Som en av kvinnorna som fött fyra barn med fyra oli-
ka fädrer. Barnen var inte så lyckliga över dessa val.
Idag har vi de polyamorösa som vill ha plats och som
vill hävda att alla är lyckliga i dessa gruppförhållanden.
Jag minns mitt 70-tal där den fria sexualiteten hade sin
¨plats. Det fanns vinnare i denna sexualitet men det fanns
också stora förlorare. Modysson skildrar ju detta mäster-
ligt i Tillsammans.
Det är en svår fråga för om tvåsamheten är alternativet
har ju den ställt till med ännu mera skit.
Tomlinsons alternativare är ju ingen homogen grupp.Där
finns de sanna livsnjutarna , de politiskt medvetna och ak-
tiva och där finns de som bekänner sig till Eckankar lära.
De sistnämnda är en sekt som är nyreligiös och mycket
inspirerad av österländsk mystik. De som är med bekänner
sig till Eckankars lärs som kortfattat kan beskrivas:
Eckankars mål och avsikt har alltid varit att återföra
Själen till sitt gudomliga ursprung, längs dess egen stig."
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: