leifsjoqvist

2012-08-25
03:02:00

Jag och Fredrik Gerrten
Kontaktnätet är en samarbetsorganisation för kuturella
föreningar. 1981 var jag på en kongress i Olofström med
Kontaktnätet. Jag var där som ordförande för Cafe Hising-
en som var en rockklubb och kulturförening. På denna kon-
gress höll jag ett tal som handlade om kultur och droger.De
flesta på kongressen tyckte att jag var skittråkig. Senare på
kongressen blev det en strid om en skrivning om vad Kontakt-
nätet var för något. En vänsteristiskt skrivning låg och jag var
kritisk då jag tyckte att även om Kontaktnätet var vänster fanns
ingen anledning att skriva detta på näsan på de som skulle va-
ra intresserade. Jag ville ha en strykning. Den andra sidan led-
des av Fredrik Gerrten. Han var påstridig och fick med sig kon-
gressen på beslutet.
Jag tyckte då att han var en populist med hockeyfrilla. Jag har
under senare år sett hans filmer och är full av beundran och i
synnerhet hans kamp mot det transnationella bananföretaget
Dole.Även här vann Gerrten kampen mot en meningsmotstån-
dare.
Det jag minns mest från kongressen i Olofström var mötet
med det hårdrockband som hade haft Carola som sångare.
De kallade henne "madrassen från Botkyrka".
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: