leifsjoqvist

2012-12-25
13:37:00

Juldagstradition
Juldagen ägnar jag sedan flera år tillbaka åt att cykla.
Det är en slags förlåt till kroppen för julaftonens excess-
er. Kryddat brännvin och god konjak sätter sina spår om
inte annat på mätstickan till blodsockret.
Det andra är att jag då sätter in världens bästa skiva någ-
onsin och låter den rulla. Skivan är en liveinspelning från
1971, bandet är Emerson,Lake and Palmer och skivan är
Pictures at an exhibition.
Skivan är en tolkning av Mussorgskys pianosvit med samma
namn.
Jag köpte den 1972 i samband med att E,L&P gav ut deras
fjärde LP Trilogy.
Pictures at an exhibition har hängt med sedan dess och det
är nog bara Thick as a brick av Jethro Tull och Genesis både
plattor Selling England by yhe pound och The lamb lies down
on Broadway som spelats lika ofta.
40 år alltså.
Det är inte bara musik utan också ett batteri av minnen som
involverats. Varje lyssning ger åter bilder åt minnen långt till-
baka.
Jag rullar genom snömodden med min nya vintercykel Apollo
utrustad med vinterdäck. Det är som en pansarvagn som tar
sig igenom allt.
 
Det finns två utgåvor av omslaget. En med motiv och en med tomma
tavlor.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: