leifsjoqvist

2012-12-17
16:38:00

Svensk identitet
Jag är svensk. Sedan generationer har min släkt brukat
jorden och huggit i skogen. Jag ser svensk ut. Jag har
läst de svenska klassikerna och jag har definitivt plöjt
igenom den svenska arbetar- och underklasslitterat-
uren från 1900-talet. Jag har sett det mesta av svensk-
producerad film och lyssnat till svenskproducerad mus-
ik. Jag var vaken på geografilektionerna och kan mitt
land till namn. Den svenska historien har jag läst gen-
om Fryxell, Grimberg, Strindberg,Moberg och många
andra.
Jag är alltså ganska säker på min nationella identitet
och ursprung. Det gör att jag med lätthet kan ge kalla
handen till nazister, rasister och avarter till dessa stora
ideriktningar som Sverigedemokrater och liknande.
Sedan urminnes tider och i synnerhet sedan byalagens
tid har svensken varit generös, nyfiken och alltid varit
på den svages sida. Svensken alltså, inte överheten.
Den svenska överheten har fört den politik och haft den
agenda som idag praktiseras av nazister, rasister och
Sverigedemokrater.
Det räcker således inte bara att vara svensk. Identiteten
byggs viktigare av din klassståndpunkt. Den senare säg-
er att du alltid är på den svages eller förtrycktes sida.
Därför har jag mer gemensamt med Batra än Åkesson.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: