2012-01-21
11:58:26
Solidaritet
Idag upplever jag det som svårt att avgöra om
katten är vit eller svart eller om färgen ens har
betydelse. Deng Xioping sa ju på 70-talet angå-
ende teorin om tre världar att det spelar ingen
roll om katten är vit eller svart bara den fångar
möss.
Då handlade det om att stödja Unita i Angola
vilken hade stöd av USA och Sydafrika i kriget
mot MPLA som hade kubanska trupper och stöd
av Sovjet. I bakgrunden fanns också FNLA som
hade klanstöd från Zaire.
Då handlade det om att Sovjet var den aggressiva
supermakten och USA en tandlös tiger. Då var fien-
dens fiende min vän.
I Afghanistan stöddes talibaner i kampen mot Sov-
jet.
I detta gav Sven Lindqvist ut Elefantens fot,en
bok om solidaritet. Där skriver Lindqvist att soli-
dariet fungerar om det finns en gemensam värde-
grund. I Afghanistan handlade det om att små män-
niskor tog kamp för sitt nationella oberoende mot
en supermakt. Detta stod över kvinnans rättighet-
er eller homosexuellas rättigheter.
Idag är allt svårare. Islamitiska stater och grupper
har ju ett jihad på programmet. Inget pekar på att
de vill stanna upp inom ett lands gränser. Vad är
den gemensamma värdegrunden?
I Mellanöstern och arabvärlden så handlar det om
att palestinierna skall ha en stat inom 1967 års grän-
ser. I resten av regionen att allmänna och fria val
blir varje stats styrelseskick.
I Afghanistan handlar det om att afghanerna skall
ha rätten till sitt eget land oavsett vad som styr.
Det är i första hand folkets egen kamp som skall
avgöra ett lands styre.
Ingen skall inbilla någon att USA eller Väst är där
bara för att säkra upp kvinnans rättigheter eller
skydda sexuella minoriteter. Till sådana kamper
har aldrig stater eller vapenindustrier givit sina
resurser.
Problemet är dock att jag inte kan se något pos-
itivt egenvärde att stödja militant islamism. Är Sha-
bab bra för Somalia? Är det bra att somaliska agen-
ter värvar soldater i svenska förorter och i detta
syfte utbildar dem i militant islamism?
Det är skillnad på vita och svarta katter idag. Det
finns en huvudfåra inom islam som är sekulär eller
som åtminstone inte anser att Islam skall styra
statens styrelseskick. Det är den delen som skall
ges solidaritet.