leifsjoqvist

2012-01-31
11:58:23

veckans I-landsfråga
När några skolor vill införa köttfri måndag så
blir det debatt. Hur är det möjligt? Vad skulle
det göra att man en dag i veckan avstod från
korv eller inälvsmat?
Argumnetet om valfrihet är så uselt att man
borde skämmas. Det finns en lång rad frågor
där barn inte får ta fullt ansvar och de allra
flesta anser att det är bra att barn inte fär väl-
ja om de skall dricka alkohol, röka eller sniffa
kokain.
Vi lever i en överkonsumtionens tid och det när-
mast maniska köttätandet är en krutdurk. Om vi
höll oss till att äta det goda köttet skulle det inte
vara någon fara, men kött till alla måltider är en
styggelse.
Jag gör just nu en grönsakssoppa och från början
hade jag tänkt att ha i köttfärs men sedan undra-
de jag varför. Jag har vitkål, morötter, lök, potatis
och paprika som jag kört i mixer. Jag smaksätter
med chilli, ajvar och buljong. Det blir gott och vad
skulle köttet göra här. Det är ju chillin och ajvar
som bestämmer i vilket fall.
Så mer grönsaker och rotfrukter. Dunka på med
kryddor och man behöver inget kött. Grytor och
soppor är bra mat särskilt nu på vintern.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: