leifsjoqvist

2012-07-25
13:38:15

Den lilla världen och den stora
Många människor idag strävar efter bekräftelse genom
ett ägande. De tror att äga och ha innebär frihet. Oftast
glömmer de eller förnekar att så fort du tar steget upp
i den stora världen uppgår du i en struktur som ger tyd-
liga ramar för din frihet.
Den som betalar miljoner för ett uppdrag vill att det upp-
draget genomförs. Inte ens på toppen, kanske minst då,
är du fri då tusen jagar efter din strupe.
Din fritid handlar om att jaga upplevelser som du seda
kan förmedla. Upplevelsen i sig är mindre viktig.
 
I den lilla världen, där min far lever , finns åkrar och skog
alldeles om husknuten. Vi ror ut med båten och lägger ut
em mjärde om vi skulle få fisk hoppas jag på lake.
Vi ser bävrar som avverkat björk.
När vi ankrat båten går vi genom en granskog som farsan
planterade för 30 år sedan. Den tar sig. Han klagar på att
han inte orkar att röja ut slyt, att det vilda tar för mycket
plats. Han säger att det finns pengar i skogen om man av-
vaktar rätt tid på marknaden. Jag säger; röj och köp dig en
flakmoppe.
Jag har insett att ägande är inte frihet. Det är motsatsen.
Så fort du äger något upptar detta ägande det mesta av din
tid.
Bilen skall skötas och du skall ängslas över missljud i motor
eller att lacken skall repas.Huset skall skötas och du oroas
över att vitvaror skall gå sönder eller att vattenläckor har skap-
at mögel. Oron är större än glädjen.
Ju mer du äger ju mer kan du förlora.
Ingen som ger sig i ägandets struktur blir någonsin nöjd.
Snarare skapar ägandet liksom internet ensamhet.
Ensamhet skapar narcissism som i sin tur i en nedåtgårende
spiral skapar mer ensamhet..
 
Inatt stod jag och tittade på en stjärnklar himmel. Jag såg fladd-
ermöss flyga tätt ovanför mig. I det första ljuset gungade en älg-
familj förbi och lite senare hoppade den trebenta grävlingen ut un-
der uthusen. Det är en myt att de skulle gå efter människoben.
Jag kände total delaktighet och ett lugn som närmade sig dödens
puls.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: