leifsjoqvist

2012-07-06
13:37:08

Dessa dumma jävla bilister
Igår när jag skulle cykla in till stan kom jag vid
korsningen vid Ångpannehuset i Backa. Här är
en rondell där det gäller att vara vaksam för de
som kör bilar har sällan någon större split vison.
Så jag tar mig över ena körfältet och ser en silv-
erfärgad Audi(tror jag) komma och känslan är
att den inte kommer att lämna företräde. Vad jag
inte ser är en kille som kommer från andra hållet
på skateboard. Smack! Killen blir påkörd och ham-
nar i backen och jag hinner tänka:han dör.
Det gjorde han inte. Han reste sig och när jag fråg-
ade hur det gick svarade han bara:Cool!
Dessa unga skateboardåkare har oftast av nödvänd-
ighet lärt sig bra fallteknik.
De två i bilen gick inte ut. Killen på skate for iväg och
inte med så lite skadeglädje såg jag jättebulan på ena
sidan av bilen.
Ägaren till bilen tillhör säkert den skara som värdesätter
bilen framför familjen och andra människor. Lite mänsk-
lig död får man räkna med men bilen måste hållas hel
och fin.
Under några måmader har jag stött på idioter i sina bilar
som kör över cyklister och massor som sitter och pratar
i mobiler och som har noll koll på vad som händer rumt
omkring dem. Vi har bra och omfattande lagar kring vap-
en i Sverige men lika bra som de lagarna är lika dåliga
är de som rör bilismen. Bilen är ett mordinstrument på
samma sätt som ett vapen. Det borde finnas strängare
regler på vem som får köra bilen.Med sådana regler skul-
le vi klara liv och lem på tusentals gångtrafikanter och cyk-
lister varje år.
Men det är klart , sådana regler skulle inte uppskattas av
bilproducenter och de brukar ju få som de vill.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: