leifsjoqvist

2012-07-10
13:22:49

Döden på vägen
I GT idag kan man läsa att olyckor för cyklister har
ökat dramatiskt. Det är sorgligt. Ännu värre är att
ansvariga försöker att hitta orsakerna hos de som
cyklar. De är som att undersöka offren bland dem
som blivit skjutna för att hitta orsaken till varför skott-
en skjuts.
Jag använder cykeln till alla mina transporter. Det som
är värst i trafiken är alla korkade bilister  . De som sitter
i ett fordon som väger ton kan inte hävda samma utrym-
me som de som färdas på fordon som väger 10-20kg.
Man har ett särskilt ansvar som bilist.
Få tar det ansvaret. För många har inte förmågan att
köra bil och de har inte den split vision som är nödvän-
dig. Det är också alldeles för lätt att ta körkort. Det bor-
de också vara länkat med regler när mán köper bil.Det
borde vara samma regler som med vapen.
Det sker ca 100 mord i Sverige per år. Den siffran är
konstant sedan mätningarna började. Bilar dödar dir-
ekt 350 människor per år. Om man sedan ser till invali-
disering och allvarligare skador drabbas 100-falt fler av
bilar än av skjutvapen.
Ändå är reglerna för bilister försvinnande få.
Hur fan kan man tillåta mobiltelefoner i trafiken?
Hur många gånger har jag inte hamnat i konflikt vid kors-
ningar och så ser jag en apa med en telefon i högsta hugg?
Om man nu inte vill skärpa reglerna för bilister kan man väl
sänka reglerna för vapeninnehav så att vi kommer på sam-
ma nivå vid konflikt.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: