leifsjoqvist

2012-07-01
13:30:46

Grymt bra fransk serie
Regnet för ju med sig att jag tagit mig tid att se en riktigt
bra fransk serie till slut. Engrenages, eller som BBC döpt
den till The Spiral. Den har körts i fyra säsonger och jag
har kollat tre.
Det handlar om en grupp poliser i norra Paris som hand-
har svåra brott. De leds av en kvinna som är besatt av
sitt arbete. Hennes närmaste medarbetare är en knark-
ande horkarl och en rättstrogen trebarnsfar.
De står under en rättsundersökningsledare som drivs av
ett rättspatos som gör att han ständigt hamnar i delo med
överheten.
Här finns också en advokat,Josephien Karlson(Karlson på
franska är sexigt), en ursnygg och skrupelfi kvinna som gör
det mesta för att tjäna pengar,men som ändå kämpar för
att göra det rätta, dock utan större framgång.
Det finns fler karaktärer som förtjänar att synas.
Handlingen är snarlik de flesta krimserier men det som
sticker ut är att frontfigurerna är kvinnor. Vi har sett hund-
tals män som kämpar med spriten och relationer men inte
så många kvinnor. Karlson och Bertaud lever för sina yrk-
en men har svårt att klara av sina liv.
Det finns likheter med världens bästa krimserie, The Wire,
men Engrenages missar en del och det är skildringen av
den kriminelle. I The Wire får vi följa bägge sidor av lagen
i gott och ont. I Engrenages blir den kriminelle lätt stereo-
typ.
Trots det är Engrenages bland det bästa som gjorts. Det
är också friskt med annat än brott i amerikanska storstäder.
Det finns ju en annan värld än den amerikanska eller den
brittiska.
Hur väl en stat fungerar kan ju tydligt ses i hur stor korrup-
tionen är eller hur hög kriminalitet man har.
Jag hade ett problem med Engrenages och det var att då
jag inte är särskilt kunnig i franska var tvungen att läsa
undertext på engelska och det i ett tempo som hette duga.
Jag har förståelse för Tyskland, Frankrike och Italien där
man dubbar det mesta till eget språk. Man missar ju en hel
del bild när man koncentrerar sig för mycket på undertexten.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: