leifsjoqvist

2012-07-04
13:29:11

Hur man blev som man blev
Myrdal skriver om två böcker som formade hans liv.
Den ena är Mark Twain och hans En yankee vid kung
Arthurs hov där Twain går till storms mot uppfattningen
om franska revolutionen. Vad var väl några år av död
runt den franska revolutionen mot tusen år av krig, svält,
avrättningar och despotiskt förtryck. Några tusens död
mot flera miljoners.
Den andra boken är Järnhälen av Jack London. Boken gavs
ut 1907 och skildrar en fascistisk värld 1910. Världen står
under en järnhäl och förtrycket är en konstant. Det är en
dystopi som dock i inledning och fotnoter ger ett visst hopp.
Idag finns järnhälen kvar. En järnhäl som döljs av en samm-
etsstrumpa.
Jag tänker på vad som format min världsbild. Vilken litteratur
som skakade till mig.
 
Vredens druvor av John Steinbeck var en av de första. Jag
hade läst Pärlan och Buss på villovägar utan att bli särskilt
berörd, men Vredens druvor födde revolutionären.
Martin Andersen-Nexö Pelle Erövraren 1-4 var nästa projekt
och sedan uppföljningen Morten röde 1-2.
Mobergs- Utvandrarsvit.
Moberg -Soldat med brutet gevär.
Hugo-Samhällets olycksbarn
Tolstoj-Krig och fred
Elsa Morante-Historien
Väinö Linna-Här under polstjärnan
Det var några av alla de som vridit upp verkligheten i fiktion och
fått mig att se klarare på den värld jag lever i.
 
 
-
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: