leifsjoqvist

2012-07-26
15:33:31

Livet
Nuförtiden häschar man inte hö. Man låter det torka
på marken och plastar sedan in höet i balar.Här i
Värmland sa man hejsa. Det var ett tungt arbete
särskilt i högsommarvärme. Höet lades upp på
pinnar i fyra skikt. hejsan var två meter. Den kunde
vara tio meter lång. Där torkade höet och när det
var torrt nog samaldes det på vagn och kördes in i
lador. Jag var med i övergången från arbetshäst till
traktor.
Arbetshästarna var stora och snälla.
Se hela bilden
Vid 13 års ålder kom det stora kåtheten in. Jag var kåt
jämt. Jag var kåt på allt. Jag mindes bondkvinnorna och
deras svettiga kroppar oftast bara i bh upptill.
Likt Fellinis alter ego i Amacord, han som trånar efter
tobakshandlerskan med de grymma brösten, sökte jag
tillfällen att komma nära och hoppades som i Lektyrs
rosa bilagor(läsarnas egna sexberättelser) att mer ell-
er mindre bli våldtagen i en jordkällare eller skafferi.
Men jag fick aldrig uppleva vad Fellinis pojke fickk upp-
leva mellan jättetuttarna där han nästan kvävdes.
Jag torkade nästan ut i mina imaginära drömmar och
på det följande tokrunkandet.
Se hela bilden
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: