leifsjoqvist

2012-06-21
13:46:02

Hem till byn
Jag kom över årgång 7 och 8 av Hem till byn när
jag var och handlade på Coop häromdagen. Det
är den bästa serien någonsin om man ser till hel-
heten. Ödenäs där jag ett år hyrde ett pyttelitet
sommarhus och under vecka tog hand om en sär-
skilt svårbemästrad ung herre, detta Ödenäs är
alltså platsen där Hem till byn spelades in i 8 år-
gångar, 52 avsnitt och från 1971 till 2006.
Det är ett Sverige i förändring man kan följa. Den
levande byn stannar upp. Folk flyttar till förorten
därför att deras jordbruk inte längre bär sig. De
blir bilarbetare eller varvsarbetare( även om varven
går på grund runt 80-talet).
Vi får följa ett antal familjers vedermödor under des-
sa år och det är uppenbart att Bengt Bratt har haft
ett politiskt tänk när han skrev serien.
Jag satt och räknade vad han vill skildra i de två sis-
ta årgångarna:
-Problemet med kvinnliga präster
-Inskränktheten runt bögar
-De kvarvarande böndernas kamp för överlevnad vil-
 ket i princip bara handlar om att söka EU-bidrag.
-Alkoholism
-Narkomani
-Mental sjukdom
-Fysiska handikapp
-De gamlas ensamhet och utsatthet
-Stadsbors fjantiga nonchalens
-Kvinnomisshandel
-Svart arbetskraft
-Skattefusk
-Skogsarbetarnas utdöende för maskiner
-Utländska företag som köper upp gammal svensk mark och bygger
  sommarhus
-Gamla pundares försök att utnyjja systemet gentemot soc, vilka i
 sin tur är en samling pladdrande medelklasskärringar utan insyn i
 livet
-Sekt liv
 
Säkert har jag glömt något och ibland blir Hem till byn som de senare
Sjöwall/Wahlöö där också politiken fick gå före ordet, människan och
berättelsen.
Ändå man kan fortfarande läsa Sjöwall/wahlöö med behållning. Det kan
vara på sin plats att gå tillbaka och läsa ursprunget till all filmatiserad
skit kring Beck och Gunvald Larsson.
 
Hem tillbyn borde kunna användas i utbildningssyfte. Alla borde läsa
Utvandrarsviten för att lära sig den tidens Sverige och alla borde se Hem
till byn och följa de stora skiftet i politiken som tog ett språng från mitt-
en av 80-talet.
Kommentarer:
#1: Rolf Persson

Var hittar jag årgång 8.
Med vänlig hälsning

Rolf Persson

2015-02-05 @ 10:52:01
#2: rolf persson

var hittar jag årgång 8 Hem till byn
Med vänlig hälsning

Rolf

Svar: jag köpte min på Ginza men jag tror den finns på arkiv SVT
Leif Sjöqvist

2015-02-05 @ 10:53:37
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: