leifsjoqvist

2012-06-26
13:41:45

Tänka nytt
Torbjörn Tännsjö är en modig filosof. Han kommer ofta med
tankar som gör att man måste stoppa upp och tänka till. Utili-
tarismen i sig är ju inte sällan problematisk. Mesta möjliga nyt-
ta till flesta antalet människor(eller djur)gör ju att man hamnar
i skuggiga områden där frågor ställs på sin spets.
I Privatliv gör Tännsjö en kovändning i frågan om övervakning.
Nu tycker han att övervakning är bra. Om vi kan hindra kvinno-
misshandel, barnmisshandel eller annan olaglig och närmast
terrorliknande verksmahet så är det bra enligt Tännsjö. Han har
dock en central distinktion. Övervakningen skall gälla alla. Över-
heten skall också ha kameror riktade mot sig. Utan den distink-
tionen hamnar vi i 1984.
 
Så jag funderar. Vad gör jag som jag inte skulle göra om jag ha-
de en kamera riktat mot? Jag hittar inga direkta svar mer än att
jag inte skulle vara helt bekväm med att filmas när jag skiter ell-
er leker med mig själv.
Det jag skriver på datorn är ju redan helt öppet. Jag hatar anony-
miteten. De som skriver med signatur slipper ta konsekvensen av
sin skrivna skit och ökar då skitutsläppet. Till vilken nytta?Är det
en seger för demokratin att en massa rasister kan skriva skit om
mångkultur och invandrare?
Den vänster som alltid och med rätta tagit kamp mot övervakning
har inte alltid dragit tanken fullt ut vad konsekvenserna är. De fles-
ta vänstermänniskor vill nå ut och diskutera och jag minns med väl-
behag hur jag sa i telefonen att jag skulle göra ditten och datten
för att se om jag var avlyssnad eller inte.
Vänstern har haft för många stängda rum och gömda agendor vil-
ket har gjort att man alltid varit perifer. Folket har känt att vänstern
inte är att lita på.
Så kanske måste vi tänka om. Driva öppenheten och övervakning-
en till något vi alla kan tjäna på.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: