leifsjoqvist

2012-05-30
17:27:59

Spiral
Jag kollar en fransk serie Engrenages(på engelska Spiral) som kommit
ut i fyra sviter. Jag har kollat de två första och det är riktigt bra. Inte
så bra som The Wire, men det kan knappast slås, men ändå bra serie.
Det är Paris och utifrån rättsväsendet får vi följa allt från förortens gäng-
kriminalitet ändå upp till högsta ort.
Ofta blir det lite slentrianmässigt men här gott nog.


Det jag reagerar på är hur man konfronterar parter redan i förhörsstadiet.
Jag vet inte om det är så i Frankrike men om det är så får man vara tuff om
man skall våga vittna.
En annan sak är den franska sexismen. Det sättet man här behandlar våld-
täktsoffer skulle ju få hela kvinnorörelsen i Sverige att gå i taket.
Det finns två ledande kvinnofigurer i serien där den ena är tuff och har rykte
om sig att knulla med allt och alla och den andra är kall och stenhård och går
över lik för att göra sig en karriär.

F ö har serien 8,3 på IMDB.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: