leifsjoqvist

2012-05-12
22:24:15

Våld
När jag var tonåring i början på 1970-talet fick
jag höra av lärare och andra vuxna att våldet
blivit så mycket värre. När de växte upp slogs
man ärligt och om någon föll lät man denne va-
ra och så var det inte längre.
Idag upprepas denna myt av dagens lärare och
vuxna. Ja, inte bara det jag hör idag en polis sä-
ga samma sak i ett program om poliser på TV.
Jag vill hävda att detta är en myt. Jag upplevde
själv systematiska misshandlar under 70-talet där
det sparkades och slogs med tillhyggen.
Under hela 1900-talet fanns gängstrider i de flesta
städer där det inte las några strån emellan. De hand-
lade ju om att sätta skräck i de andra gängen.
Det handlade om terrorbalans.
Gårda, Olskroken och Lunden hade ju en sekellång
kamp mellan de unga i stadsdelarna.
Myten om det rena våldet är just en myt.
Det var inte bättre förr.

Olskrokens tågstation. Under Andra Världskriget gick transittrafiken
(tyska trupper till Norge för att kunna upprätthålla ockupationen)gen-
om Sverige och i Olskroken tog de tyska trupperna rast.
Vits:
Kal: Dö var det många tyskar som reste genom Sverige?
Ada:gör many.
De tyska trupperna var resande i våld så det var inte bättre
förr.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: