leifsjoqvist

2012-11-30
19:02:00

Eskapism
Trött efter en sen kväll och följande arbetsdag la jag
mig i soffan och satte på Studio sex av Agneta Fager-
ström-Ohlsson och jag klarade ungefär 14 minuter och
det var en kamp i varje sekund innan jag somnade.
Studio sex är en av de åtta filmer som massproducerats
efter Liza Marklunds romaner om journalisten Annicka
Bengtzon. De två första filmade Colin Nutley. Nutleys
filmer är uthärdliga det är inte de sex övriga.
Det är taffligt och urtråkigt. Fagerstöm-Ohlsson har tidi-
gare gjort en riktigt bra film och det var Järnets änglar,
en socialrealisk film om vanliga kvinnor i arbetarklassen.
Tyvärr är krimfilmerna om Bengtzon en katastrof. Jag kan
inte bedöma hur läsvärda Marklunds böcker är men om
de inte avviker radikalt från manus och regi verkar det in-
te vara mycket att ha.
 
Överhuvudtaget är svensk polisfilm mest bara en massa skit.
Maria Wern, Irene Huss eller för den delen Läckbergs filmade
böcker är ju tröttsamma och saknar helt originalitet.
Beck, Wallander eller Johan Falk verkar ju vara mallproducer-
ade och faller i tröttsamma lådan.
Det enda jag har sett under senare år som varit riktigt bra är
filmatiseringarna av Stieg Larssons milleniumtrilogi.
Jag undrar om filmerna är helt beroende av det skrivna.
Det stämmer med de kvinnliga författarna men inte när det gäller
Beck. Sjöwall/Wahlöö är ju grindstolpar i den svenska krimlittera-
turen. Ingen har varit i deras klass. Deras dekalog var ju fantas-
tisk litteratur med personer som etsades in i läsaren.
Mankells Wallander var snäppet efter. Vissa av böckerna om Wall-
ander lyfte högt men inte alla.
Stieg Larsson kom upp i Sjöwall/Wahlööklass men där blir det inte
mer.
Jag tror tyvärr inte att medelklasstanter kan skriva bra krimhistorier.
Det blir för mycket Agatha Christie och pusseldeckare över det hela.
När de skall närma sig den kriminella världen blir allt bara schablon-
er som de läst sig till.
Andra som gott kan läsas av vänner till riktigt bra krimlitteratur
är Uno Palmström , Willy Josefsson eller ännu skrivande Tho-
mas Kanger.
Film däremot kan man dra ett stort rött streck över det samlade
utbudet.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: