leifsjoqvist

2012-11-20
09:19:38

Nytta vs onytta
Jag har fått slagsida i mitt användande av det filmade
och det lästa. Allt man ser och allt man läsar är inte
utvecklande. Det är inte underhållningens väsen att
vi skall aktiveras och ta aktiv del i samhällets utveck-
ling utan motsatsen. Underhållning är maktens ytter-
sta väsen att hålla folket lugnt. Bröd och skådespel
var ju de romerska kejsarens sätt att hålla folket lugnt
och inte mycket har ändrats i vår tid.
Därför blir en slapphet i läsandet och tittandet ett slags
stöd till den makt som styr.
I mitt eget fall har jag fått en slagsida till skitfilmens för-
del. Under senaste veckan har jag sett usla filmer som
Cleanskin, The Raven och igår Neverland(den var dock
så usel att jag somnade), ännu värre var att jag ens kom
på tanken att ladda ner årgång 4 av Lost, 30 minuter där
fick mig dock att mentalt kasta upp och stänga av.
Underhållningsmissbruket gäller ju även andra kulturyttring-
ar. Läsandet har ju samma funktioner som tittandet. Att läsa
Alistaitr McLean, Clive Custler eller den uppsjö av svenska
deckare är ju inte mer värt än Lost 4. Det är lika bedövande
och ger inga verktyg att förstå eller förklara sin samtid eller
att läras sig av historien.
Det är allvarligare idag än tidigare med underhållning. Innan
datorerna och internet kunde ju människor i gemen klara sig
utan makten. De visste hur man odlade och de visste hur man
klarade sig själv i utsatta lägen. Dagens moderna människa är
ju närmast handikappad i livet utanför datorn och internet. Det
gör ju henne mindre och mer lättstyrd.
Så nu blir det att läsa litteratur och se filmer med mer näring och
fibrer.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: