leifsjoqvist

2012-11-20
23:15:00

Rösten med den breda musiken
Jag har ett särskilt förhållade till Lennart Wretlind. Från
mitten av 70-talet och tio år fram satt jag ofta uppe nätt-
erna igenom. Jag läste och skrev. Jag hade alltid radion
på och från 2400 till morgontimmarna spelades det mus-
ik i P3. Det var alltid speciellt när Wretlind pratade. Han
och Kjell Alinge hade ju rösterna men Wretlinds musik
var mer anpassad till min än Alinges.
Idag har Wretlind Klingan i P2 varje söndag klockan 11.
Där presenterar han musik från hela världen. Det är allt
från thailländsk blues till sorgehymner från Ukraina. Han
har alltid en favoritplatta varje vecka som ingen dödlig ut-
anför de inre kretsarna känner till. Det är alltid lika intres-
sant.
Wretlind är motsatsen till mainstreamradion i övrigt. Han
gör vad reklamfinansierad radio inte är i närheten av. Den
senare presenterar ett utbud som skulle kunna kallas infan-
tilt autisiskt. Alla skall känna igen varje ton som spelas gång
på gång för att ingen skall bli orolig, för att ingen skall tänka
annat än konsumerande tankar och bli förberedda på den
reklam som finansierar hela skiten.
Wretlind är mångfald. Wretlind flyttar från centrum till perif-
eri och jag blir lika glad varje gång jag lyssnar till honom.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: