leifsjoqvist

2012-11-17
12:07:48

Vad är sanning?
När jag var liten gick jag ett litet tag i söndagsskolan.
Ganska snart kom min mor i samråd med prästen att
efter fisande i kören och allmänt bus att jag nog skulle
göra annat. Men, innan jag slutade fick jag en nyckel-
ring där det stod: Ärlighet vara längst.
Det har följt mig genom livet. I tider har jag undrat om
det verkligen stämmer. I kärleken verkar det finnas få
som är just ärliga utan spelar spel. Verklig och förutsätt-
ninglös kärlek har jag bara stött på mellan föräldrar och
deras barn.
I politiken har man alltid två sidor, en utåt och inåt, stra-
tegin är utåt men taktiken dold. Det handlar om att spela
sina kort väl och då ingår bluffen i taktiken. Det handlar
också om att stänga av vissa delar av verkligheten. Om
jag exempelvis stödjer Israel måste jag lyfta fram sakfrå-
gorna och definitivt hoppa över de stora grundläggande.
Jag måste också hävda att alla granater är hämnd för de
som skjutits mot mig. Det är som Ekeroth i SD som efter
det att han attackerat en ung kvinna försvarar sig med:
det var hon som börja....
Det är inte helt lätt att stödja palestinierna heller. Under
ett antal år använde man terror och skapade frågan om
ett fritt Palestina. Frågan är dock om det över tid var en
klok taktik. Idag styrs palestiniernas öde av islamister och
det gör frågan svårare. Är verkligen min fiendes fiende min
vän?
Men var är sanningen här?I konflikten finns här det grund-
läggande:det handlar inte om sanningen som sådan. Det
handlar om att utesluta delar av den och välja bort det som
talar emot.
Det är ju inte heller så att med en total sanningsabsolutism
skulle det bli bättre. sanningen talar ju bara om det som hänt
och inte det som inte gjordes eller inte skedde.
Livet är komplicerat och sanningen och dess värld är bara
en del av en större.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: