leifsjoqvist

2012-10-07
22:49:05

usel hantering av utåtagerande
Jag läser om en 25-åring som under år misshandlat
folk men inte ställts inför rätta. Han är autistisk och
kan inte hantera sina känslor och får utbrott som
drabbar den som står närmast.
I AB säger en 31-åring som blivit misshandlad att
25-åringen inte skulle tas till ett allmänt bad. Inget
kunde vara mer fel. Under tio år hade jag en liknan-
de man, med en lång historia av självdestruktivitet
och utåtagerande, med mig varje måndag och vi
simmade 1000m. det blev en fast rutin i hans liv.
problemet är att inget kan bli en rutin utan att man
i invigningsfaserna kan stöta på problem.
Under en stor del av mitt liv har jag följt många av
dessa autisktiska "problemindivider" och det största
och avgörande flelet har konstant legat på chefssid-
an. Chefer som hanterar dessa frågor har sällan eller
aldrig erfarenhet av våld, utåtagerande och självde-
struktivitet. De leder ofta också grupper som inte har
vare sig adekvat utbildning eller lämplighet.
Det gjordes ett pilotprojekt  för 20 år sedan i Torslan-
da där ett resursteam specialsydde en utbildning åt
anställde som jobbade med målgruppen. Man jobb-
ade sedan vidare med särskild handledning och hade
särskilda arbetsgrupper vilka jobba kring våldsfrågor.
Det hela fungerade utmärkt men som alltid var det and-
ra chefer som inte ville fullfölja detta projekt och de
dugliga startade eget och ersattes av velourtomtar ut-
an vare sig kunskap eller ledaregenskaper. Så gick
allt åt helvete till slut och ändade med stora artiklar i GP,
5 Lex Sarahanmälningar, och massa annan skit. Idag
finns inte en person kvar och all den kunskap och er-
farenhet som samlades under 20 år bara försvann.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: