leifsjoqvist

2013-04-26
15:46:21

allt är inte som det ser ut att vara
Då jag arbetat med psykiskt sjuka och människor med
psykiska funktionshuínder,mestadels autism, så har jag
lärt mig att se igenom framför allt aggresivt och utåtage-
rande beteende.
I nästan alla fall, utan de som har psykopatologiska stör-
ningar,är ju utåtagerande ett uttryck för en situation som
man inte klarar av. De flesta tar då inga risker för att inte
förstå vad som skall ske så de bränner skeppen direkt och
sjunker. De vet hur de skall göra när de anklagas och skuld-
beläggs men de kan inte hantera en konflikt med ord och
känslor. Det är lättare att veta att man är farlig och usel än
att inte veta någonting.
Av detta kommer att man måste ge dem chans på chans att
misslyckas för att de skall komma över tröskeln och lita på
sin omvärld.
Några skulle kalla det för att dalta. Dock krävs det rätt mycket
att stå emot någon som vill slå eller även döda och bara för-
söka prata ner till lugn. Man måste ju vara ett alternativ. Om
jag svarar med samma mynt har ju det destruktiva vunnit.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: