leifsjoqvist

2013-08-18
11:50:00

Depression
Vad betyder klimatet för vårat sinnesstämning?
Vad man vet är att depression är vanligare i norra
Norge där man under månader har konstant mörker.
Idag när jag tittar ut på en grå himmel som släpper regn
i intervall känner jag leda. Nu börjar det. Åtta månader
av icke-sommar. Jag skall till fotbollsplanen om en timma
och tillbringa dagen där. Jag kommer att bli blöt och jag
kommer att småfrysa, fingrarna kommer att stelna till och
känseln i fötterna kommer att avta. Så kommer det att va-
ra åtta månader fram. Idag är inte den dagen då jag prod-
ucerar positiva tankar. Idag är inte den dagen då jag plock-
ar fram det goda.
Jag tänker på en serie jag såg på TV igår. En man åker i
sin bil en höstnatt. Det är mörkt. Han röker en cigarett. Han
tänker. Det är en bild av vemod. Det är en bild som säger
att nu är hösten här och snart är det vinter.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: