leifsjoqvist

2013-08-26
00:20:00

Det viktiga
Jag cyklade upp till Härlanda Tjärn och lyssnade till Avantasias
The metal opera. Det är en närmast magisk känsla att uppleva
sensommarkvällen till Avantasia som pendalar mellan det råa
och det sublima.
Jag hoppade i och simmade i en spegelblank tjärn. Jag gjorde
mekaniskt min runda och stannade sedan upp i mitten av tjärn-
en och såg hur solen började dala ner bakom granarna.
Om något är svenskt är det denna upplevelse. När jag låg där
och bara mådde oerhört bra tänkte jag att denna upplevelse
skulle en somalier, serb eller kines kunna dela med mig och vi
skulle nog vara ganska överens om hur vi upplevde just detta
(kanske skulle somaliern tycka att det var i kallaste laget, men
det övriga skulle han nog gå med på).
Även om vi byggde två moskeer till i Göteborg skulle jag njuta
av min tur i Härlanda Tjärn hur mycket de än bad till Allah där.
Jag skulle inte störas mer av det, eller bry mig,än att hundra-
falt fler sitter och lyssnar till kristen propaganda i hundrafalt
fler kyrkor eller kristna församlingar.
En underbar kväll. Ett underbart bad. En skön cykeltur till fan-
tastisk musik. Det är få saker jag skulle göra som skulle vara
bättre än detta.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: