leifsjoqvist

2013-08-11
20:38:35

Hur göra?
Pratade med en man som arbetar i Bergsjön
och blev en aning ställd. Det kändes som om
jag ville protestera men visste inte riktigt hur.
Mannen är inte rasist. Det vet jag med bestämd-
het. Han berättade om somalierna i Bergsjön.
Det är många ,11% av stadsdelens befolkning.
De kommer til skolan och är påverkade av khat.
De ensamkommande barnen har barn, de har
kraftig skäggväxt och andra barn säger att de är
allt från 18 till 25 år. De stjäl och anser att det in-
te är deras skuld utan den som inte kan hålla i
sina grejer som är att anklaga.
Det kom mer. Han hade inte mycket gott att säga
om dessa somalier. Det är hans vardag och jag
tror inte att han ljuger.
Jag kunde kanske sagt att han överdrev eller inte
i sin tröttande vardag drog väl långtgående slutsat-
ser, men det kunde jag inte veta.
Jag försökte att säga att jag också träffade somalier
och inte kunde dra så långtgående slutsatser som
han, men han bara tittade på mig som om jag pra-
tade om något jag absolut inget kunde veta.
Jag upplever detta som ett problem. Många av de
saker som Sverigedemokrater driver är ju inte osan-
ning men det blir fel då de alltid sätter etnicitet före
klass. Ja, det pratar överhuvudtaget inte klass.
Mannens prat om somalier påminner om andra
samtal jag haft genom åren som rört zigenare ell-
er romer. De har då koncetrerat sig på romernas
asocila beteende. Vem minns inte Guillous program
om romer i Malmö?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: