leifsjoqvist

2013-08-16
00:44:08

Samma rasism idag som igår
Jag minns min barndom i 60-talets Sverige. Då var
folkhemmet på sin absoluta topp. En arbetare kun-
de försörja hela sin familj. Farsan jobbade på Göta-
verken. Hans lön kunde försörja fru och tre barn.Han
hade bil och han köpte ut sin syster från sitt föräldra-
hem i Värmland. Vi levde inte i överflöd men jag har
inget minne annat än att vi levde ganska gott. I slu-
tet av 60-talet började det gå knack och det var också
då morsan började att jobba.
I vilket fall fanns det också då en rasism och ett förakt
för det annorlunda. Romerna är ju en konstant i detta.
Jag hörde ingen säga något positivt om zigenare und-
er min uppväxt. Resandefolk, eller tattare, var lika illa
sedda. Finnar var finneballar som söp och skar med
kniv. Jugoslaver var degosar som var ett jävla pack.
 Den stora skillnaden var att det då fanns politiska
krafter som höll denna rasism i schack. Socialdemo-
kraterna var internationalister och så även de då liv-
fulla kommunisterna. Det som var hippie och flower
powerrörelsen älskade som bekant alla från minsta
tomatplanta till värsta busen.
Det fanns framför allt en ekonomi som var i någorlun-
da balans och vi hade nästan ingen arbetslöshet alls.
Men neger var en neger i vilket fall. En svart sak med
stora läppar så även i min första läsebok.
Rädslan och föraktet för den andre finns i alla samhäll-
en och har funnits i alla tider. Bara trygga samhällen kan
motverka detta. Bara samhällen med organiserade mot-
krafter mot denna rädsla kan hålla den nere.
Idag blir det parodiskt när Sverigedemokraterna samlar
till sig finnar, ungrare och jugoslaver som en gång sök-
te sig hit och som själva fått utstå utanförskapets bitter-
het men som idag skäller över araber och muslimer.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: