leifsjoqvist

2013-08-02
15:08:00

utsatt för hat
Jag var uppe vid Härlanda Tjärn och gjorde min nu
dagliga tur över tjärnen. Mycket nöjd över att craw-
let nu sitter alltbättre satte jag mig på en bänk och
tände en cigg.
10 meter nedanför kommer en medelålders tant som
jag tidigare noterat i ögonvrån och tänkte att hon såg
snäll ut och säger: usch vad jag hatar äckliga rökare!
Det var inte menat till mina öron. Det var menat till hen-
nes son, som såg ut som en liten sparris i en mans-
kropp.
Det gick en stöt i min kropp. Det tog några sekunder
innan allt landade. Hon hade kallat mig för äcklig.
Jag brottades med mig själv. Skulle jag konfrontera
henne? Skulle jag skicka en giftpil tillbaka? Jag gjor-
de inget. Jag vet inte riktigt varför. Jag brukar inte
backa för konflikter.
På vägen hem ackompanjerad av Bowies senaste
tänkte jag att såhär fungerar rasism och sexism.
Någon slänger ur sig någon skit om mig som person
som inte har med mina värderingar, åsikter eller mitt
vara att göra utan bara vad jag representerar.I detta
fall en rökare. Det kunde varit en kvinna, en kurd ell-
er en människa med funktionshinder.
Det finns så många obehagliga människor som tycker
att de själva är så goda och bra och som inte reflekter-
ar över vilka mentala dyngspridare de i själva verket är.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: