leifsjoqvist

2013-12-03
11:43:07

Beroende
1985 skaffade jag mig min första dator. Det var en Mac Classic.
Det var en avancerad skrivmaskin som hade vissa enkla spel.
Jag betalade 12700:- för den med kraftig studentrabatt. Året
innan hade en kamrat köpt en för 25000:-.
Det blev inte vad jag tänkt mig. Jag skrev inte mer. Inte så myck-
et i mitt liv förändrades.
När mobilerna kom stod jag emot lika länge som med betalkort.
Jag är seg när det gäller tekniska förändringar.
Jag skaffade mig hotmail sommaren 2000.
I förrgår gick mitt abbonemang ut med Telia och Tele 2 skulle in
istället. Det blev kaos. Jag fick ingen uppkoppling. Jag upplevde
abstinenesen som en missbrukare gör. Oro, kallsvett, livet känns
meningslöst och alla små vardagens konflikter blev till Himalaya-
berg. Jag tog mod till mig och ringde supporten. Jag blir alltid piss-
nödig av att prata med unga datanördar som på dalmål skall för-
klara för mig vad de tycker är de mest självklara sakerna i världen.
Nervositeten brukar utmynna i ren ilska om jag märker att de antyd-
er att jag är dumihuvudet. Nåväl, jag fick klart för mig att nu skulle
jag inte koppla gatewayen genom telefonjacket utan i den nyligen
installerade fiberoptiklådan. Jag hittade rätt kabel. Jag kände att
detta kan bara gå åt helvete men hittade några hål och stoppade
i kablarna i dem. Det fungerade. Nu har jag bredband igen . Jag
kan åter surfa. Abstinensen försvann och jag är harmonisk och
glad igen.
http://www.youtube.com/watch?v=OXDK3x5lAYI
Not nine a clock news gjorde en sketch som jag för evigt kan rela-
tera till. The Gramaphone sketch.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: