leifsjoqvist

2013-02-22
15:20:47

Historiens stösta band
Jag fick en nyedition av Aqualung i förrgår. Den har gått runt
i min CD-spelare sedan dess. Jethro Tull är det största band-
et. Thick as a brick den bästa skivan någonsin.
Med Aqualung fick Jethro Tull sitt definitiva genombrott 1971
och när man släppte Thick as a brick året efter var de redan
då bland de främsta banden.
För mig personligen finns det några skivor som är bättre än
de andra och det är de ovan nämnda, Living in the past och
även A Passion Play(den blev totalt sågad när den kom).Jag
blev närmas orgiastisk lycklig när Thick as a brick 2 kom förra
året. Det var som att bli farfar. 40 år efter historiens bästa skiva
kommer en uppföljare, bara det............
På Aqualung intervjuas Ian Anderson och han pratar sin korrekta
engelska som är så underbart att lyssna till. Han berättar om hur
de 1969 turnerade med Led Zeppelin och om hur de gjorde sina
första skivor med Zeppelin i en ombyggd kyrka. Det skar sig dock
med Zeppelin och det berodde på en intervju i Melody Maker där
Anderson sa att om man slog ihop Zeppelins musik med Jethro
Tulls texter så skulle det kunna bli ett hyggligt band. Det var Rob-
ert Plant som skrev texterna i Zeppelin och han var allt annat än
nöjd med intervjun utan klippte alla förbindelser.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: