leifsjoqvist

2013-02-11
15:54:00

Jag, en multikulturell kulturberikare
När jag läser på Avpixlat och liknande rassesejter slås
jag av ingen av dem som skriver någonsin satt sin fot
i de områden de anser vara våldsamma och islamitiska
getton.
När jag läser  av deras motpol så slås jag av inte hell-
er de någonsin satt sin fot i någon av dessa getton och
har de gjort det så har de sedan länge flytt till något
medelklassreservat.
Diskussionen förs av människor som inte bor eller berörs
av vad som sker i de s k gettona.
Därav följer att diskussionen inte handlar om oss som
bo här.
När bilar brann i Backa och när bussar utsattes för sten-
kastning var de flera som satte sig och frågade sig om
varför detta skedde. Det fanns ingen diskussion om kul-
turellt eller etniskt ursprung. Det fanns inge diskussion om
islam.
Vi diskuterade om vilka som kunde ha deltagit och varför de
gjorde det.
Dessa diskussioner mynnade ut i att klubben Hisingsbacka FC
öppnade upp för ett nytt fotbollslag och även öppnade upp sina
lokaler för verksamheter tre till  fyra kvällar i veckan med fokus
på onsdag , fredag och lördag.
Det är två år sedan nu. Det nystartade Backa BK lever och det
fungerar både på och utanför plan.
Igår låg en decimeter snö på vå plan. Då kom grabbarna i Backa
BK med skyfflar och bilar och vi rensade planen och gjorde den
spelduglig på 45 minuter.
Möter man folk med respekt får man respekt tillbaka.
Ger man människor ansvar tar de ansvar.
Vi lär barn här att alla har en plats och att barn av annan etnisk
härkomst skulle ha något emot svenska särdrag är fel. De små
barnen i Backa bukar kalla mig för jultomten och de äldre kallar
mig för viking. Se där hur en riktig mångkulturell kulturberikare
kan agera.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: