leifsjoqvist

2013-01-06
23:43:40

Bilder och symbolverkan
Förra veckan slog två bröder ner en gammal kvinna
inte långtifrån där jag bor. Hon var 70år och gick med
rullator. Alla i Backa var upprörda och de två bröderna
kommer antingen att gripas av polisen eller så tar gat-
ans lag hand om det.
Denna händelse är en tragedi och vidrig men den säg-
er inget om att bo i Backa. Massor av människor har
vanföreställningar om vad som händer och sker i den-
na stadsdel på 23000 människor.
Backa brukar användas som media för Göteborg. Vi är
medel i allt. Men med några kriminella och i synnerhet
med bilbränderna för ett och ett halvt år sedan fick Backa
ryktet att vara ett laglöst område. Under en tid körde inte
bussar igenom stadsdelen, taxichaufförer vägrade att häm-
ta eller lämna och en man dog då ambulans inte vågade
att åka in i området. Det fanns en oro bland buset i Backa,
men inget som skadade någon utanför de grupper som
slogs. Jag cyklar och går igenom Backa Röd varje dag
och på alla tider. Backa Röd sägs ju vara busets epicen-
trum. Blendas gata sades vara landets farliagste gata.
På mina färder under 13 år har jag aldrig sett något och
ännu mindre råkat ut för något. Den hysteri som bröt ut
var en blandning av etablerad media som löpte amok och
flera journalister gjorde goda karriärer. Nu tar GT upp fall-
et med den misshandlade kvinnan och intervjuar en man
som blev misshandlad för tre(3) år sedan. Inga dagliga in-
tervall direkt.
Media och kultur skapar myter. På gott och ont. Jag har
för vana att ta mig till de värst baktalade delarna av städ-
er när jag är där och hitintills har jag inte sett skuggan av
de bilder som skapats om helvetets plats på jorden. Jag
tror inte städer är sådana.
I senaste numret av Re:public skriver Clara Lee Lundberg
om alternativ turism i favelan i Rio de Janeiro. Hon skriver
om männiksor som tröttnat på bilden av favelan med våld,
krig, kanrk och fattigdom. Det finns alltså en annan bild.
Jag vet att jag tänkte på det efter att ha sett "Guds stad".
Tänk om han som gjorde filmen bara hittade på. Han hade
bott i favelan men gjorde det inte längre. Han kunde bre på.
Han gjorde karriär på att skriva om misären och det blev
extra bra då han var därifrån. Hur många strebrar har inte
gjort karriär på liknande sätt?
Vem tjänar på denna demonisering? Historiskt har man ju
kunnat kontrollera den stora massan genom att erbjuda
skydd mot detta regellösa våld. Att det kontrollerade våld-
et inte sällan befruktade eller var värre än de okontrollerade
var och är det svårare att skriva om eller skapa myter runt.
För några veckor sedan tog Studio Ett upp om polisens rätt
att plocka upp unga och köra dem långt bort så att de sedan
på bästa sätt får ta sig hem själv. För tre år sedan skapade
det kravaller i Backa. Höna eller fjädern?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: