leifsjoqvist

2013-01-01
16:09:00

Nyår med Krilon
För något år sedan läste jag om en debatt runt
Eyvind Johnsson och hans Krilontrilogi. Sedan
dess har jag funderat på att läsa den. Så igår
hittade jag den på SR. Radioteatern har gjort
tre akter, en till varje roman.
Det var fascinerande att lyssna på. Det väckte
massor av frågor. Timbohögerns anakronistiska
hållning till dåtidens författare som Moberg blev
ännu tydligare i gårdagens lyssning till Krilonsviten.
Johnsson skriver om den enskilda människans
rätt att formulera sin egen frihet utan statliga på-
bud. Men det är också en pamflett mot dikaturer
och då i synnerhet den nazistiska. Det är i högsta
grad en kritik mot tanken om en neutralitet där
en nazistisk supermakt terroriserar sin omgivning.
Jag blir dock mer tveksam till  Johnssons idealism
när det gäller motstånd och hur frihet skapas. I
Johnssons trilogi handlar det om ett sällskap som
diskuterar de stora frågorna och utifrån detta ska-
pas den stora friheten.
 
Man kan inte utelämna den stora folkliga organiser-
ingen som skedde under 1900-talet. Då blir man vil-
se i den stora pannkakan.
Det mest intressanta är när Krilon berättar om hur den
svenska överheten förfasas över den judiska invasion-
en runt våra gränser. Hur det judiska söker ta över det
svenska. Det ekar in i vår tid.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: