leifsjoqvist

2013-01-19
18:55:00

Världsbilder 2
I slutet på 80-talet satt jag och pratade med en ungersk
fotbollstränare. Vi pratade om den ekonomiska krisen och
hur orättvisan spred sig att de som hade fick mer och att
de som var utan fick det svårare. Vi var överens i beskriv-
ningen om hur det såg ut. Så säger han helt plötsligt:och
allt är judarnas fel!
Idag tror jag att jag skulle ha liknande resonemang men
många SDare och när vi var överens skulle de då säga:
och det är invandrarnas fel!
En god vän SMSade idag och han skrev att en makedon-
ier sagt att det var makedonier som avrättades efter den
nesliga freden i Grekland i slutet av Andra Världskriget.
Jag läste en del om detta på 80-talet. Kostis Papakongos
skrev om partisanerna och Kaptetan Aris. Jag minns väl
att partisanerna hade problem med både de nationella och
den vänster som styrdes från Moksva. Men att partisanrör-
elsen i huvudsak skulle varit en makedonsk affär fanns in-
te. Det handlade om klass och en kamp för ett nationellt o-
beroende i kamp mot Tyskland och inhemsk överklass som
samarbetade med tysk imperialism. Det handlade om att
partisanerna efter kriget såldes ut, fängslades och avrätt-
ades av de nya härskarna som hämtade stöd från väst och
som övergavs av Sovjet. I Jalta hamnade Grekland i den
västliga sfären.
Det blir fel när etnicitet går före klass. Det är därför jag har
svårt att sympatisera med basker eller kataloner. På vilket
avgörande sätt skulle ett Katalonien eller Baskien göra det
lättare för folk att få arbete, motverka utanförskap, göra det
lättare för sjuka, barn , pensionärer eller människor med funk-
tionsnedsättningar?
Det är ju här SD går så fullständigt galet. Tror de att landets
överklass skulle dela ut ett överskott(vilket det nu inte blir ba-
ra för att man exkluderar invandrare)till de mest behövande?
Har de senaste decennierna visat att man via skattepolitik el-
ler annan ekonomisk politik gynnar de utan resurser?
De som röstar på SD och tror att svensk överklass ändrar sin
klasspolitik bara för att man exkluderar invandrare får nog tänka
ett varv till.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: