leifsjoqvist

2013-07-05
15:36:00

En svensk man
Jag har tagit mig till de djupa värmländska skogarna
och suttit för öppen eld till långt in på natten och del-
at vin med min son. Vi har pratat högt och lågt och i
elden finner man alltid ro.
Detta är Sverige. Bönder sedan århundraden har röjt
till öppna landskap. Landskap som få längre vill ha med
att göra. Det mesta runt om här i Gärdsjö har blivit för
sommarboende och turister. Området har alltså blivit
beroende av utlänningar som inte pratar svenska, som
inte läst svensk litteratur och som inte kan de svenska
sociala koderna, men de har pengar!
Det är centerpartibygd och gott om småborgerlig moral
eller om man vill dubbelmoral.
Men det finns lite urfolk kvar. Bland dem där jag är "han
som simmar med bävrar" eller idioten som släpper taget
på ungtjurarna efter att de fått en stöt i nosen. De karga
männen som dricker pissljummen Eau de Vie direkt ur
flaskan och berättar skrönor dagarna långa.
Det är mina gubbar. Förortsleffe versus Bonnarune. Det
fungerar hundra gånger bättre är alla Selmamadamerna
med näsan i vädret och som verkar för att utveckla kultur-
en.
Jag cyklar runt i svensk krisbygd. Imorgon skall jag ta mig
en tur till Munkfors som socialt är på nivå med storstadens
förort och ställa frågan: varför bränner inte ni bilar?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: