leifsjoqvist

2013-07-06
13:00:49

Selma
Jag bor ju nära Selma Lagerlöfs torg men kan ju inte direkt säga
att det finns några uppenbara kopplingar till det Mårbacka som
jag cyklar förbi dagligen häruppe i Värmland.
Selam Lagerlöf är lika osynliggjord i Hisingsbacka som här på plats.
På stora affischer läser jag om sagotanten Selma.
Hon var mer än så.
Hon var en kämpande antifascist som vi en kongress i Paris
tog ställning för att man skulle peka ut den fascistiska aggres-
sionen i Spanien (Spanska fascister stöddes av Italien och
Tyskland) och kräva att NF (föregångare till FN) skulle agera
och om inte ge fullt stöd till de internationella brigaderna som
stred på den lagliga regeringens sida.
Hon var lesbisk vilket inte förekommer så mycket i sagans värld.
Mina associationer löper fritt och jag undrar över hur de gjorde
förr. De tvättade sig ju inte alltför ofta och jag undrar över om de
gick ner och gjorde sitt jobb ändå. Kanske var de vana efter  att
ha ätit inlagd sill. Jag vet att jag funderade över detta när jag läs-
te Krigens barn av P A Fogelström. Kanske var det så att man
förr i tiden la större vikt vid de inre förmågorna, att man gav sig
mer hän i lusten än att fundera över vilken parfym eller deoder-
ant motparten använder.
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: