leifsjoqvist

2013-06-13
01:22:00

Jazz på svenska
Jag lyssnar på en dokumentär om Jan Johanssons
Jazz på svenska. Människor berättar om deras möt-
en med skivan och vad den betytt.
Jazz på svenska är den jazzskiva som sålt mest i
Sverige. Den är också känd för att en av låtarna,Berg-
Kirstis Polka,var signatur till serien Hem till byn.Skiv-
an kom 1964.
Även jag har en historia med skivan. Några år in på
70-talet satt jag och några kompisar ofta hemma hos
en av dem och lyssnade på musik. Det var Mott the
Hopple, Black Sabbath, Van der Graaf Generator och
liknande. Så en dag satte Sonny på Jazz på svenska.
Jag minns inte varför men jag tror det var i samma ve-
va som han var förälskad i cellist och bokmal(vår upp-
fattning då). Den tog.
Något år senare köpte jag skivan och den har följt med
på livets resa och jag har spelat den i perioder.Ofta när
jag varit sorgsen och vemodig. Musiken tar inte bort de
känslorna men de bearbetas.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: