leifsjoqvist

2013-06-30
12:45:00

Mer avlyssning
Jag är inte särskilt upprörd över att överheten avlyssnar
telefoner eller kollar internet. Jag är öppen med mina å-
sikter och har inga hemligheter utan vill mer än gärna de-
la av det jag har.
Problemet är inte hur man avlyssnar utan hur man tolkar
informationen. Polisen kollar på Facebook och drar de mest
märkliga slutsatser. Men det gjorde redan Holmer på 80-tal-
et när han fick för sig att när kurderna skulle ha bröllop så
pratade de egentligen om mord(det visade sig vara just bröl-
lopp det pratades om).
Jag lärde mig på 70-talet att om det var något jag inte ville att
säkerhetspolisen skulle ha reda på så inte pratade jag om det
över telefon eller skickade brev. Jag brukade roa mig med att
säga i telefon att vi skulle träffas på olika platser för att skjuta
lite men jag vet inte om denna desinformation gav resultat.
Mitt vardagliga kommunicerande är inte hemligt. Mina mejl el-
ler mitt facebookande eller bloggande är öppet.
Det enda jag inte skulle vilja ha öppet är mina drömmar eller
fantasier för de kan jag inte själv kontrollera. Ibland dyker det
ju upp saker jag inte ens själv vill känna vid.
Där någonstans går öppenhetens gräns.
Kanske skulle man kräva ännu mer avlyssning och öppenhet.
Alla riksdagens interna diskussioner skulle vara helt öppna för
var och en att avlyssna.
Alla styrelsemöten i våra företag.
Alla bankkonton och alla människors tillgångar borde vara helt
öppna.
Med total transparens skulle livet försvåras för all typ av krimina-
litet ,sexuella perversioner och de ekonomiska taskspel som över-
heten sysslar med. Varför inte vända på alltihop och kräva total
avlyssning och öppenhet av den information som kommer in?
Vad är egentligen den personliga integriteten värd?
Om man är öppen med sina åsikter och med sitt liv
vad har man då att frukta?
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: