leifsjoqvist

2013-03-02
10:24:02

Afrika
Min dotter frågar om hjälp till ett arbete i skolan om Afrika.
Jag måste tänka till. Jag inser att jag tappat mycket under
senare år.
Namn, händelser och saker som varit viktiga för mitt egna
tänkande och utveckling tar plats igen.
Under några hundra år skeppas 40 miljoner afrikaner ut från
kontineneten för att slavarbeta för den vite mannen. Hur många
som förslavades loklat som ett effekt av slavhandeln vet ingen.
Jag undrar varför  den koloniala slavhandeln inte tar plats i
historien jämte förintelsen. Slavhandeln slog sönder fungeran-
de samhällen och påverkar än idag Afrikas utveckling.
Massor av stora tänkare och stora handlare har funnits i Afrika.
Jag tänker på Nkruma vilken startade upp den panafrikanska
rörelsen och som la grunden till den senare delen av 1900-tal-
ets stora befrielsekamp.
Tomas Sankara i Burkina Fasso vilken stod för självständighet
och befrielse. Han blev en symbol för det unga Afrika och själv-
klart vara han tvungen att störtas då han inkräktade på Frank-
rikes nykoloniala strävanden.
Självklart symbolen och ikonen Nelson Mandela och störtandet
av 1900-talets stora styggelse apartheid.
Här finns intressanta personer som Julius Nyerere, Amilcar Cabral,
Eduardo Mondlane och Frantz Fanon.
Man kan läsa om Algeriet vilka befriade sig 1961 och gav näring
åt alla världens befrielserörelser. FLN-gerillan arbetade med syste-
matisk terror som drabbade franska civila. Man använde kvinnor
och barn. Då var detta något gott. Man befriade sig mot ett större
ont. Idag är all befrielskamp terrorism.
Det är inte den ekonomiska hegemonin som stört balansen i värl-
den, det är makten över tankarna. Idag råder en nämast total hege-
moni via media och andra flöden över våra tankar vilket har fått oss
att acceptera statlig terror som garant för frihet och demokrati och
där allt motstånd mot denna garant är per definition terrorism.
Kommentar:
#1: Thomas

När det gäller slavhandei och afrika är det intressant att den omfattande arabiska slavhandel sällan tas upp. Under flera hundra år bedrev araber slavhandel längs Afrikas östra kust. Jakten på snabba pengar kostade miljoner människor livet och tömde hela länder. Det var främst kvinnor och barn som togs som slavar. Vita män som togs som slavar blev kastrerade. Svarta män blev kastrerade och de fick dessutom ofta hela apparaten avskuren.

2013-03-04 @ 13:04:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: