leifsjoqvist

2013-05-19
13:56:54

Å ena sidan
Kaliber i P1 har haft tre reportage om bråk i skolan.
Det har i huvudsak handlat om hur det upplevs ur
lärarnas perspektiv. Först de sista minuterna i det
sista reporteget kom en förälder till tals. Då vreds
hela perspektivet.
Jag har haft tre barn i skola. Min äldste son blev på
mellanstadiet misshandlad av en slöjdlärare. Han kom
hem och visade upp kraftiga blåmärken på ryggen.
Det var alltså inte fråga om att ta tag i armen, utan
slag mot rygg.
Jag och min dåvarande fru begärde samtal med skolan
och rektorn stod bakom slöjdläraren med motivationen
att alla visste ju hur min son kunde vara.
Den gången var det inte så långt borta att jag blev an-
mäld för jag talade om vad som skulle hända om slöjd-
läraren la sin hand på min son igen. Det blev ingen an-
mälan. Läraren förflyttades till en skola för barn med
funktionshinder, där jag senare stötte på honom, och
med tanke på den lärarens förmåga att kommunicera
med barn tyckte jag han var ytterst olämplig att jobba
med barn som behöver extra mycket stöd.
Jag har varit med om elever som polisanmälts för att
de i besvikelse över att de fått ett dåligt betyg sagt att
de skall döda någon. Inte i ett direkt hot utan för sig
själva när de fått betyget. Jag tyckte då och jag tycker
ännu att det var en överreaktion.
Om man som jag jobbar i en miljö där hårda ord närmast
är en vana i vanlig konversation kan mycket misstolkas.
Jag tror att dialog och möten kan lösa många missförstånd,
men också att det är rätt personer som deltar i dylika möten.
Lärare måste ha stöd så de slipper att känna rädsla. Just räd-
slor är som bensin i konflikens eld.
Roten till allt det onda är dock skolpengen. När man alltid kan
hota med att byta skola och rektorn räknar varje skolpeng är
det lätt att låta pengen styra. En ny lärare  verkar vara lättare
att hitta än en ny elev.
Vad friskolereformen lyckats uppnå är en uppdelning i bra och
sämre skolor som styrs helt av klasstillhörighet. Mindre pengar
har gett större klasser med mindre motiverade elever.I "dåliga"
skolor strävar föräldrar med resurser och förmåga att ta bort
sina barn och då blir uppdelningen i bättre och sämre skolor
ännu större. i en sådan miljö är det självklart att risken för kon-
flikter ökar.
Jag undrar över hur många som blev tagna på sängen över att
den pappa som hotat en lärarare visade sig vara en etnisk svensk?
Jag inbillar mig att för många fångats i en världsbild att varje gång
det uppstår en konfilkt i samhället så bär den etniska förtecken.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: