leifsjoqvist

2013-05-06
23:32:00

Böcker
Jag kollar i lådorna med böcker och hittar Sven Delblanc.
Länge sedan har var med i diskussionen. Hans Hedeby-
svit var sådan litteratur som borde kanoniseras.
Men det var en idesvit om tre böcker som jag fastnade i.
Kastrater, Speranza och Jersusalems natt.
Särskilt Speranza följde mig under några år. Den unge
idealisten Malte Moritz är gripen av upplysningen och
den franska revolutionen. Hans ideal är höga. Han her
en svart man i följe på båten över Atlanten. Det visar sig
vara en slavbåt. Kaptenen är en cyniker. När saker ställs
på sin spets måste Moritz välja: tryggheten med kaptenen
och slavbåten eller ta ställning emot och därmed riskera
hela sin tillvaro. Varat bestämmer tänkandet. Moritz försök-
er förtvivlat att komma undan att ta ställning, att välja sida.
Det är i mitt tycke en av de bästa romaner som skrivits.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: