leifsjoqvist

2013-05-22
09:54:00

Motbilder
I Den amerikanska högern av Martin Gelin får man en helt annan
bild av 60-talet än den gängse. Med Barry Goldwater uppstod en
mer populistisk höger som var minst lika stark,ja starkare, än den
vänstervåg som fångades i historien. Där las grunden för det som
komma skulle med Nixon, Reagan och Teaparty-rörelsen.
Jag tänker på mitt eget 60-talet som ung grabb. Jag såg inte myck-
et av vänstervågen. Jag fanns inte i rätt miljö och var för ung. Där
jag växte upp var det ett sosseland. Det som ibland stack ut var
Demokratisk allians som var en avstickare till populismen i USA
som det pratades mer om än SKP och KFML.
De delade ut märken där det stod "Stoppa vänsterextremismen"
och som inte ett litet antal bar. Där fanns knuttegäng som Lucifers
Bunch som var för USA och Vietnamkriget. Bland oss unga hörde
jag aldrig någon yttra något som kunde liknas vid vänster. I ett in-
formellt klassval i 8:an fick Nordiska Rikspartiet hälften av rösterna.
Detta i en bastant arbetarstadsdel.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: