leifsjoqvist

2013-10-21
16:53:33

Hur är det egentligen?
Jag är alltid lite skeptisk till reportage som målar
fan på väggen. Det kan vara stadsdelar som sägs
vara helt styrda av kriminella gäng och att det finns
ett våld som vi inte ens i våra vildaste drömmar skul-
le tänka oss. När jag läser att de senaste skjutning-
arna vid Friskväderstorget skulle vara en uppgörelse
mellan Backa och Biskop och sedan att ingen av de
sex gripna är skriven i Backa blir jag betänksam.Vet
vet hur det i verkligheten ligger till? Det käns som om
även polisen spekulerar. Särskilt då de säger att de
inte vet. Frågan är varför de slänger ur sig spekulation-
er utan att ha kunskap?
När man får ta del av reportage från städer världen över
är de skrivna av journalister som aldrig anklagas för un-
derdrifter och när det skildras fiktivt handlar det om män-
niskor som aldrig satt sin fot i socialt utsatta områden
eller som flytt därifrån och har ett egenintresse att hero-
isera sin bakgrund.
När Expressen gick ut med att Blendas Gata i Backa
var landets näst farligaste gata att vara på kände jag
mig överraskad. Jag bor nästgårds och cyklar förbi där 
ett par gånger varje dag. Jag upplevde aldrig någon skräck
eller såg något annat än att under ett par månader sam-
lades en grupp män vid butiken som då fanns.
När man sedan läser att antalet mord aldrig varit så lågt
som nu kan man ju undra varför vi inte är glada över att
vi blir alltmer civiliserade utan älskar att gotta oss i elän-
de.
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: